Grow Responsi­bility In People

De methodiek voor toekomst­bestendig ontwikkelen

Je wilt groeien. Als organisatie en als mens. Maar hoe krijg je grip op die kwantitatieve en kwalitatieve groei als de toekomst onvoorspelbaar is? En steeds onvoorspelbaarder wordt. De managementmethodiek GRIP biedt antwoord: Growing Responsibility in People. GRIP professionaliseert het gedrag van organisaties en mensen. Daarmee worden begrippen als verantwoordelijkheid, eigenaarschap en werkplezier tastbare onderdelen van het bedrijfs-DNA. Dit aangescherpte DNA is de belangrijkste voorwaarde voor toekomstbestendig ontwikkelen 

GRIP voor organisaties

Hoe toekomstbestendig is onze organisatie? Hoe zorgen we dat iedereen met plezier verantwoordelijkheid voelt voor onze ambities? Wat te doen om blijvende meerwaarde te bieden, voor klanten en medewerkers? GRIP neemt je mee in de ontwikkeling die jij voor ogen hebt. 

Lees meer…

GRIP voor consultants

Je wordt al jaren gevraagd om een organisatie of afdeling een stap verder te brengen in procesoptimalisatie, kostenreductie of cultuurverandering. Je adviezen en tools zijn goed en je klanten zijn blij. Tegelijkertijd wil je jouw tijdelijke inzet nog meer laten beklijven 

Lees meer…

GRIP voor managers

Ben je in je baan betrokken bij verbeter- en verandertrajecten? Als specialist, teamleider of stafmedewerker? Heb je al een opleiding Lean, Agile of Scrum in je rugzak? En wil je jezelf doorontwikkelen en jouw organisatie toekomst­bestendiger maken? Word dan GRIP Expert.

Lees meer…

GRIP in het kort

Niemand wil stilstaan. Iedereen wil groeien. Maar hoe wil je groeien en waarnaartoe? De stip op de horizon drukken we steeds minder uit in cijfers en kwantiteit. Maatschappelijke relevantie, bloeien, lonkende perspectieven en de beweging van ego naar eco. Dat zijn de ambities van nu. De GRIP Methodiek versterkt organisaties en mensen in hun groeiambities. 

GRIP-Kompas

Gedrag professionaliseren

Anders kijken, anders denken en anders doen. Dat is de basis waarvoor organisaties en mensen de GRIP Methodiek inzetten. Want organisaties veranderen en groeien pas als medewerkers veranderen en groeien. Met een duidelijke definitie en normering van het gewenste gedrag gebaseerd op kernwaarden. 

Richting kiezen

Richting gaat over omzet, winst en rapportcijfers, maar nog veel meer over bestaansrecht. Waarom ben jij relevant voor klanten, medewerkers en andere stakeholders? Hoe word je nog betekenisvoller? Wat zijn je kernwaarden? En ja, dit gaat verder dan ‘passie’, ‘professioneel’ en ‘betrouwbaar’. 

Verantwoordelijkheid organiseren

“Leuk die KPI’s, maar mij niet bellen. Ik ben namelijk afhankelijk van anderen.” Herkenbare opmerking, toch? Verantwoordelijkheid beleggen is geen sinecure en bereik je niet met klassieke functioneringsgesprekken. Met GRIP voelen en nemen mensen wèl zelf verantwoordelijkheid, voor output en gedrag. 

Samen optimaliseren

Eerst organiseer je verantwoordelijkheid. Daarna start het echte gesprek over effectief co-creëren. Co-creëren is de hoogste vorm van samenwerking. Daar valt het ego weg en telt het collectieve resultaat. GRIP toont wat fout gaat, hindert of irriteert. En versterkt de collectieve driver om te verbeteren.  

Eigenaarschap ontvouwen

De verantwoordelijkheid beleggen voor specifieke cijfers is één. Het eigenaarschap voor zowel doelen als gedrag is de next step. Dat gaat over de organisatie van verantwoordelijkheid, aanspreekcultuur en onderling vertrouwen. De GRIP Methodiek maakt dit eigenaarschap tastbaar, voelbaar en meetbaar. 

Start met GRIP

Iedereen wil betekenisvol zijn: 

    9

    in zijn eigen werkzaamheden

    9

    in zijn persoonlijke ontwikkeling

    9

    in de organisatie waar hij werkt

    Dat is wat GRIP doet, voor staat en bereikt. Start ook met GRIP. 

    Van moeizaam aanpassen... naar veranderen in DNA

    Sommige organisaties bewegen feilloos mee met de moderne medewerker en klant, en alle maatschappelijke ontwikkelingen. Maar voor veel organisaties is dit een worsteling. Wat te doen met het strategisch vierjarenplan dat bij publicatie al in de prullenbak kan? GRIP maakt het aanpassingsvermogen van organisaties onderdeel van het bedrijfs-DNA.

    Lees meer…

    Van wij-zij naar co-creatie

    Te veel medewerkers voelen zich niet gehoord door hun management. Datzelfde geldt overigens ook voor managers ten opzichte van medewerkers. Terwijl beiden meestal hetzelfde nastreven. Hoe kun je het onderlinge vertrouwen vergroten? En in co-creatie gemeenschappelijke doelen formuleren? 

    Lees meer…

    Van wel een leuke baan.... naar echt werkplezier

    De meeste medewerkers hebben ‘best een leuke baan’. Een baan die de hypotheek betaalt. En voldoende ruimte biedt voor ‘de echte leuke dingen in het leven’.  Niks mis mee, toch? Maar ga je daarmee als werkgever het verschil maken? En je talent echt behouden? GRIP bereikt net even meer betrokkenheid, eigenaarschap en – jazeker – werkplezier.

    Lees meer…

    Aanvullend op bestaande methodieken

    GRIP bereikt dat iedereen in een organisatie verantwoordelijkheid voelt en neemt voor doelen en gedrag. Daar ook aanspreekbaar op is. De GRIP Methodiek koppelt gedragsontwikkeling die mensen zelf willen aan organisatiedoelen. Hiermee versterkt GRIP werkwijzen als Lean, Agile en Scrum. De GRIP Methodiek is aanvullend omdat: 

    • Het abstracte thema’s voel- en meetbaar maakt 
    • Het complexe verantwoordelijkheidsproces concretiseert 
    • Veranderingen duurzaam laat beklijven 

    Agile

    Lean

    Scrum

    Grip Certificering

    Het GRIP Certificaat is meer dan een keurmerk. Meer dan een vinkje. GRIP toont dat je gestructureerd acteert op toekomstbestendig groeien. Voor jezelf, je organisatie en/of je klanten. GRIP maakt je interessanter als werkgever, manager of als consultant. 

    Als GRIP Practitioner gebruik je de GRIP Methodiek in je dagelijkse werkzaamheden als trainer, consultant of interimmer. In het inspirerende accreditatieprogramma leer je hoe je GRIP direct toepast bij jouw klanten. Na certificering treed je in de levendige GRIP Community en blijf je jezelf doorontwikkelen. GRIP kent drie niveaus: Yellow, Green en Red. 

    GRIP Yellow | Operation

    Met deze certificering haal je het beste uit mensen en uit de samenwerking in teams en in trainingen. GRIP Yellow practioners zijn toppers in operations en het aansturen van teams.

    GRIP Green | Management

    Met deze certificering haal je het beste uit mensen en uit de samenwerking tussen teams. GRIP Green practioners weten als geen ander deuren te open in het (middle) management. 

    GRIP Red | Executive

    Met deze certificering haal je het beste uit mensen en in de samenwerking met directie/MT en toezichthouders Zeer geschikt voor consultants in het hoger segment. En partners bij consultancybureaus.

    Wil jij ook de GRIP Certificering? 

    Tijdens de opleiding tot gecertificeerd GRIP Practioner stomen we je klaar om zelfstandig met de GRIP Managementmethodiek te werken. Uiteraard ben je wel al redelijk gepokt en gemazeld. En heb je een rugzak met kennis en ervaring. Tijdens een persoonlijk intakegesprek bespreken we jouw achtergrond en motivatie. 

    Cases

    De GRIP Methodiek bewijst zichzelf steeds weer opnieuw. De afgelopen jaren zijn GRIP Practioners en GRIP Experts ingezet bij een breed scala aan klanten. Van middelgrote productiebedrijven en zorginstellingen tot familiebedrijven en uitvoeringsorganisaties.

    Bakkerij Nollen

    Deze derde-generatie-onderneming is in 35 jaar tijd uitgegroeid tot een succesverhaal. Maar het bedrijf groeide (te) snel en was te afhankelijk geworden van de dagelijks aanwezige DGA Eigenlijk steeg de omzet harder dan dat de organisatie zich ontwikkelde. Met oog op de toekomstige overdracht, wilde de DGA een zelfstandigere organisatie. De Grip Practioner koos voor een traject waarin de DGA meer werd losgekoppeld van de dagelijkse operatie. Tegelijkertijd werden de eind- en operationele verantwoordelijkheden geherformuleerd. In teamverband werd het eigenaarschap voor doelen en gedrag herijkt. Inmiddels heeft de organisatie interne GRIP Experts opgeleid. En wordt de GRIP Methodiek duurzaam ingezet. Het werkplezier en de klanttevredenheid zijn substantieel verhoogd.

    Fiber-line | Avient

    In de early 20’s startte deze onderneming met een nieuw product in een nichemarkt. Twintig jaar later deden ze met 200 medewerkers zaken in 35 landen. Product en sales waren op orde, maar de organisatie zelf was in volwassenheid onvoldoende meegegroeid. Resultaten kwamen moeizamer tot stand en het verloop was te hoog. Dit waren geen goede cijfers voor de beoogde overname door een beursgenoteerde speler. De buy-out was op basis van te realiseren cijfers. Het management concludeerde dat een reset nodig was. De ziel moest weer terug. De GRIP Practioner formuleerde in co-creatie met het personeel nieuwe waarden, verantwoordelijkheden en gedragskenmerken. Met als resultaat: een enorme sprong voorwaarts bij Great Place to Work. En de gewenste overname werd een feit.

    Artikelen

    Dagelijks leren we meer over hoe mensen en organisaties denken en doen. Wat er goed gaat. Wat er nog beter kan. Die kennis delen we graag. GRIP Practioners hebben ook toegang tot onze online kennisbank en trainingsomgeving.

    Eigen verantwoordelijkheid leidt tot beter resultaat

    Eigen verantwoordelijkheid leidt tot beter resultaat

    Iedereen heeft nu, tijdens de coronacrisis, een duidelijke taak: blijf zoveel mogelijk binnen en houd afstand van elkaar. Om gezamenlijk het gewenste effect te bereiken, wordt een beroep gedaan op de eigen verantwoordelijkheid van ieder individu. En dat werkt!

    Lees meer
    Eigen verantwoordelijkheid leidt tot beter resultaat

    Eigen verantwoordelijkheid leidt tot beter resultaat

    Iedereen heeft nu, tijdens de coronacrisis, een duidelijke taak: blijf zoveel mogelijk binnen en houd afstand van elkaar. Om gezamenlijk het gewenste effect te bereiken, wordt een beroep gedaan op de eigen verantwoordelijkheid van ieder individu. En dat werkt!

    Lees meer

    Contact

    GRIP levert je veel op, maar vergt ook een investering. In tijd, geld, maar bovenal in jezelf. We begrijpen dat je daar eerst even over wilt contacten. Vul dus gerust dit formulier in.